Op zaterdag 23 april vindt op de Pabo van Hogeschool Utrecht voor de eerste maal de landelijke finale plaats van ScratchMatch, een wedstrijd in creatief programmeren voor kinderen vanaf 9 jaar. Bij ScratchMatch programmeren kinderen hun eigen game, animatie of verhaal in Scratch, een online programmeeromgeving voor kinderen. Met Scratch kunnen kinderen eindeloos variëren, eigen games bouwen, creatief samenwerken en elkaar van positieve feedback voorzien.
Programmeren in het onderwijs
Seecr sponsort de prijzen voor zowel de scholen als de individuele deelnemers; onder andere leskisten met MakeyMakey, LEGO WeDo 2.0 en een BendooBox 3.0, waarmee de transitie naar aansturen van hardware kan worden gemaakt en kinderen creatief verder kunnen bouwen op hun opgedane programmeervaardigheden. Wanneer kinderen samen programmeren, ervaren ze hoe het is om fouten te maken, die te analyseren, te bespreken en samen te verbeteren. Als open source bedrijf hebben we die houding, en we vinden het leuk dat kinderen gestimuleerd worden om samen te programmeren.

Scratch helpt bij het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden zoals computational thinking, samenwerken en kritisch denken. Gerard Dummer en Don Zuiderman, twee docenten ICT & Onderwijs aan de Pabo van Hogeschool Utrecht, hebben de positieve uitwerking van programmeren met Scratch op de ontwikkeling van kinderen herkend. “Deze wedstrijd is een initiatief om programmeren een plek in het onderwijs te geven. Scratch is een programmeeromgeving met een zogenaamde ‘low threshold, wide walls and high ceiling’. Oftewel: het is eenvoudig om mee te beginnen, maar zeer breed om je in te verdiepen, en met grote mogelijkheden.”
De ScratchMatch
Wereldwijd maakten kinderen al meer dan 14 miljoen verschillende projecten met Scratch, die vrij worden gedeeld. De Nederlandse inzendingen voor de ScratchMatch zijn kleurrijk en gevarieerd. De projecten van de eerder gehouden regiofinales zijn terug te zien via https://scratch.mit.edu/studios/1740005. Zaterdag zullen negen teams van in totaal twintig kinderen met elkaar de ‘strijd’ aangaan: de jurering vindt plaats door de kinderen zelf en een deskundige jury. De jury stelt specifieke vragen, terwijl de kinderen elkaars project spelen. Aan het eind geven de kinderen elkaar punten. Daarna gaat de jury in beraad om de drie winnende teams te bepalen.