Speurtocht door archieven
Geen wereld zonder databases
‘Ik kan je tientallen voorbeelden geven waaruit blijkt dat voor ons digitale archieven cruciaal zijn voor het oplossen van vervalsingen en kunstroof.

Ik kan me geen wereld voorstellen zonder die databases. Iemand heeft eens gezegd: ‘De beste uitvinding van de mensheid is de zoekfunctie op je computer.’ Daar ben ik het helemaal mee eens. Zouden die er niet zijn, dan is de kunst drijfzand. Dertig procent van de kunstmarkt bestaat al uit vervalsingen. De illegale kunstmarkt vormt na drugs en wapens, de derde grootste illegale geldstroom ter wereld. Er gaat zes miljard euro in om, per jaar. Als we niet meer kunnen teruggrijpen op waar het stuk is geweest, door wie het is verkocht, en hoe vaak, dan stort de kunstmarkt in.’
Vervalste namen
Arthur illustreert een veel voorkomende manier van vervalsen: de naam van de schilder veranderen. ‘Voor de Tweede Wereldoorlog knoeide iedereen maar aan met toeschrijvingen. Mensen hadden bij gebrek aan databases, nauwelijks vergelijkingsmateriaal. Niemand kon het controleren of een werk van de school van Rembrandt werd geüpgrade als een werk van Rembrandt zelf na zoveel jaar, door de vervalsing van de naam. Nu kunnen we foto’s naast elkaar zetten.’