
Wie graaft door audiovisuele historische beelden, krijgt onherroepelijk nieuwe indrukken. Zoals van het leven van vroeger: mensen die onbezorgd over – naar onze huidige begrippen – autoloze wegen gaan. Lópen. Wie loopt er nog samen op, behalve met de hond? Rokende leerkrachten op het schoolplein. Voorbeeld deed volgen, weten we nu. Koeien in de wei, met hoorns, zonder gele flappen in de oren. Dorpsspelen, feestvieren, hoop, lijden en verlies.
Verbeelden om te leren, leren om te verbeelden
Nieuwsgierigheid en overlevingsinstinct hebben met elkaar te maken. Een gevoel van nieuwsgierigheid maakt dat we blijven doorklikken en -kijken. We stellen ons blijkbaar graag bloot aan nieuwe indrukken. Waarom?
Omdat mensen altijd geneigd zijn wat ze zien, te relateren aan wat ze al kennen, en betekenis te geven. Mensen zijn nieuwsgierig.
Des te groter ons voorstellingsvermogen wordt, des te creatiever kunnen we omgaan met uitdagingen. Ten diepste, naar het schijnt, heeft het met ons overlevingsinstinct te maken.
Relevantie adresseren
Filmarchieven brengen de werelden van generaties voor ons, opnieuw tot leven. Zij houden ons voor welke inspanningen men vroeger deed: om hun wereld vorm te geven, hun uitdagingen te adresseren, of te ondergaan. En wij dragen eraan bij dat die pareltjes, die voor ieder ander weer een andere betekenis en relevantie hebben, dankzij goed geschreven code, gevonden kunnen worden.
Zo helpen we het Drents Archief de audiovisuele historie van Drenthe goed toegankelijk te maken door de catalogus te verrijken met meerdere filmbronnen. De verrijkte catalogus maakt zo het verleden beter zichtbaar en vindbaar. Maar: er is meer mogelijk met onze dienstverlening. Op wat wij bouwen, kunnen anderen voortborduren met innovatieve interfaces en apps, die gebruik kunnen maken van de zoekresultaten. Zo kunnen zij creatieve context toevoegen aan de ervaring, en de drang naar nieuwe indrukken, ervaringen en duiding eigentijds aankleden.