Stel: een docent wil eind april in de klas aandacht besteden aan Dodenherdenking. Die zou zich kunnen afvragen, of er joden uit zijn dorp of stad zijn weggevoerd, en wat er met ze is gebeurd. Hoe daarop het antwoord te vinden? Als wij ons over zo’n vraag buigen, stellen we ons de vraag welke technische en inhoudelijke randvoorwaarden er spelen. Zijn er randvoorwaarden die de facilitering van zo’n zoekvraag beperken, of juist bieden ze juist mogelijkheden?
We denken daarover mee in het Netwerk Oorlogsbronnen. Hoe kunnen samenwerkende oorlogsbronnen een breed publiek, maar ook specifieke groepen, thema-gericht helpen bij het terug in de herinnering brengen van de verschrikkingen van de oorlog? Een mooi streven: gezamenlijk, nu versnipperde collecties, op thema, verrijkt, bij de eindgebruiker brengen. We putten daarbij uit onze ervaring met soortgelijke projecten in culturele sector, de wetenschap en het onderwijs. Daarbij gaan we nog een stapje verder. Wij gaan voor het faciliteren van thematische ontsluiting van collecties, over muren heen. Zo versterken we samenwerking tussen organisaties door mooie, voor gebruikers betekenisvolle data-projecten mogelijk te maken.